Husordensregler
Husordensreglene inneholder bestemmelser om bruken av boligen og fellesarealene - og skal bidra til å fremme miljø og trivsel i boområdet. Andelseier er ansvarlig for at ordensreglene blir overholdt av husstanden og andre som gis adgang til leiligheten. Husordensbestemmelser er en del av leiekontrakten slik at brudd på disse regler samtidig er å anse som mislighold av denne.
Leilighetene må ikke brukes slik at det sjenerer andre. Husordensreglene inneholder ikke bare plikter. Vær oppmerksom på at de skal sikre andelseierne orden, ro og hygge i hjemmene.
Retningslinjer for husdyrhold
1. For å kunne skaffe seg hund/katt skal det sendes søknad til styret.
2. Det skal være 100 % enighet blant beboerne i aktuell oppgang.
3. Dersom en beboer i nevnt oppgang er allergiker og ikke tåler hund/katt, gis ikke tillatelse.
En forutsetning for husdyrholdet er at husdyret holdes i bånd når man går turer på borettslagets eiendom og at ekskrementer fjernes.
Dersom generalforsamlingens vedtak og borettslagets retningslinjer ikke blir overholdt av husdyrets eier, vil vedtak om fjerning av husdyret bli aktuelt og i verste fall oppsigelse av leieforholdet etter Lov om borettslag $ 36.
Hvis du har allergi, sjekk med borettslaget om noen i oppgangen har husdyr du er allergisk mot før du kjøper leilighet.
Retningslinjer ved skifte av varmtvannsbereder
Se punkt 5 i vedtektene – vedlikehold.
Her står det om andelseiers vedlikeholdsplikt
Styret i borettslaget anser det svært viktig at en har oversikt over varmtvannsberedere som er i leilighetene. Vannskader har vært og er fortsatt et problem. Dette er skader som koster andelseierne mye. Det har derfor vært en praksis at borettslaget betaler for nye varmtvannsberedere som settes inn.
Det er ikke noen grunn til å endre denne praksisen, men styret vil med dette tilleggsskrivet poengtere at borettslaget KUN BETALER FOR SELVE VARMTVANNSTANKEN OG LEKKASJESTOPPER. STYRELEDER KONTAKTES FØR SKIFTE FORETAS.
All montering/utskifting av rørdeler/ekstradeler osv. dekkes av den enkelte andelseier. Dette går under punktet om vedlikehold som er andelseiers ansvar. Andelseiers plikter står listet opp i punkt 5-1.
Siden det har vært en del vannskader, minner vi om punkt 7. Dette punktet sier at borettslaget og andre andelseiere kan kreve erstatning for tap som følge av at andelseier ikke oppfyller sine plikter.
Retningslinjer vedrørende bygningsmessige endringer i borettslaget
Følgende endringer tillates ikke gjennomført i borettslaget uten godkjenning fra styret:
fasadeendringer som innsetting av nye vinduer eller dører
utbygging/påbygging av balkong/veranda
åpning og port på balkong
innglassing av balkong/veranda
utvendige elektriske installasjoner
installasjon av varmepumper
Utbygginger/fasadeendringer som allerede er gjennomført, vil i sin helhet være den enkelte andelseiers ansvar. Eventuelle utgifter som påløper i forbindelse med vedlikehold/reparasjon må dekkes av den enkelte andelseier.
Vedlikehold som ikke blir ivaretatt av andelseier, vil medføre pålegg fra styret om riving.
Alminnelige ordensregler
Andelseier plikter å behandle boligen og eiendommen ellers med tilbørlig aktsomhet og rette seg etter de vanlige ordensregler som borettslaget fastsetter til sikring av ro og orden og forsvarlig behandling av eiendommen. Det er i alles interesse at andelseierne tar nødvendig hensyn til hverandre slik at ingen blir skadelidende pga. andre andelseieres opptreden. Dette innebærer at andelseier er ansvarlig for sine gjesters opptreden i boligen, i fellesrommene og på eiendommen for øvrig.
Parkering av biler og andre kjøretøyer skal bare skje der det kan anvises oppstillingsplasser. Disse er forbeholdt fastboende som eier og benytter kjøretøy, og det disponeres kun en plass per leilighet. Gjester henvises til parkering langs veikant i Leif Aunes vei.
Balkonger, vinduer eller trapper skal ikke brukes til risting av tepper. Dører til inngang, loft og kjeller skal holdes låst. Sykler, barnevogner, ski og lignende må kun plasseres på de steder som er anvist av borettslaget til dette bruk.
Leiligheten og boområdet
Etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 på dager før helligdager skal det være ro og orden i boligene, samt på eiendommen for øvrig. Musikkøvelser, banking og boring kan bare skje i tidsrommet kl. 08.00-20.00 på hverdager. Søndager tillates ingen slik aktivitet. Før oppstart av renovering anbefales beboerne å orientere sine naboer om planlagt oppussing, og det bør oppgis et estimat på hvor lenge arbeidet vil pågå.
Søppel
Borettslaget har installert underjordisk søppelanlegg. Det er containere for papir, glass/metall, plast, restavfall og matavfall på to stasjoner. Andelseierne har fått utlevert nøkkelkort til avfallsdunkene. Hvis en mister nøkkelkortet, må andelseier bestille nytt kort hos Iris. Andelseier betaler selv det beløp som nytt kort koster.
Renhold
Borettslaget har leid inn firma som vasker oppgangene en gang pr uke. Andelseierne har ansvar for å holde kjellerganger og andre fellesrom ryddige. Borettslaget kan bestemme andre vaskeordninger.
Brannslukningsapparat og røykvarslere
Det er andelseier sitt ansvar å sørge for at leiligheten er utstyrt med godkjent brannslukningsapparat og godkjente røykvarslere.
Det er installert brannslange i hver oppgang.
Bad, WC, ledninger og lufting
Alle rom - også kjellere - må holdes såpass oppvarmet at ikke vannet i ledningene fryser. Det må ikke kastes uvedkommende ting i klosettet, og det må bare brukes klosettpapir.
Meldinger og henvendelser
Meldinger fra borettslaget eller forretningsfører ved rundskriv eller oppslag skal gjelde på samme vis som husordensreglene. Henvendelser angående husordensreglene skal skje skriftlig. Borettslaget har uten videre adgang til boligen for å foreta nødvendige reparasjoner og utbedringer. Så sant det er praktisk mulig, skal det varsles. Henvendelser, klager m.m. vedrørende leieforholdet og ordensreglene kan rettes til forretningsfører eller styret i borettslaget.
Husleiekontrakten
Det vises for øvrig til leiekontrakten som inneholder bestemmelser om plikter og ansvar, og det vises særlig til kontraktens bestemmelser om husleieinnbetaling og fremleie. Bruk av fellesstrøm i tilfluktsrom og vaskekjeller skal meddeles borettslagets leder når fryseboks, vaskemaskin eller tørketrommel tas i bruk. Ved ønske om leie av uttak for motorvarmer tas det kontakt med styreleder.
Husordensreglene ble sist revidert 17.02.2023.