Når ble borettslaget bygget?

Borettslaget sto ferdig i 1968. Fram til 1996 het det Nedre Rønvik II.

Hvem var Leif Aune?

Bodømannen Leif Aune (1895–1962) har hatt stor politisk betydning for Bodø i et århundre med sterk teknisk, politisk og sosial utvikling. Ingeniør Leif Aune var aktiv kommunepolitiker for Arbeiderpartiet og en sentral og viktig motstandsmann (Milorg) under krigen. Han ble valgt til ordfører i Bodø etter krigens slutt og var sentral under gjenoppbyggingen av byen. Han har også vært sykehusdirektør.
Hans sønn Leif Jørgen Aune (1925–2019) fulgte i sin fars politiske fotspor og var blant annet statsråd i Ap-regjeringen fra 1973–78 (kommunal- og arbeidsdepartementet). Han ble i 1990 utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.
Det er Aune senior som er opphav til navnet på vår vei og vårt borettslag.

Hvordan er andelene fordelt?

Det finnes 36 stk. 1-roms, 12 stk. 2-roms, 54 stk. 3-roms og 48 stk. 4-roms.

Hva er gjort av utbedringer?

Hva gjør jeg når varmtvannsberederen min må byttes?

Finnes det felles vaskerom til egen vaskemaskin?

Både ja og nei. I 1968 var det andre krav til vaskerom med behov for storvask og tørking av klær. Og de minste leilighetene har liten plass til vaskemaskin og tørketrommel, så vi har derfor beholdt ett rom i kjelleretasjene til dette formålet. Noen oppganger har også satt vaskemaskiner i liten bod ved siden av hovedinngangen. Dette er ikke en god løsning siden rommet mangler avtrekk og vann har en tendens til å flomme utover gulvet. Fuktskader kan oppstå. Ta kontakt med styret ved spørsmål relatert til din blokk, så finner vi ut av de ulike individuelle ordningene. Strømkostnadene fordeles på brukerne.

Hva er det husleien går til?

Rengjøring trappeoppgang, boning, brøyting og strøing, utelys og fellesstrøm, kabel-TV/internett, søppeltømming og små reparasjoner.

Kan jeg leie ut leiligheten min?

Solskjermingen fungerer ikke - hva er feil og hva gjør jeg?

1. Sjekk aller først batteriet i fjernkontrollen (men dette varer normalt i flere år, så det er sjelden årsaken). Lyser kontrollen, så er den ok! Pass samtidig på at du lar innstilligene være som de er, hver kontroll er programmert til én leilighet.
2. Kontakt styret og vi sjekker om SIKRINGEN HAR GÅTT, dette er enkelt, vi slår på igjen!
(Vi har fikset flere jordfeil høsten 2020 - forhåpentligvis er løsningen permanent i flere blokker.)
3. Motoren i selve skjermen kan være kaputt. Leverandør må da bytte denne. Kontakt styret.
4. Noen ganger er det rett og slett våt nedbør som er problemet. Fukt kan vi ikke gjøre så mye med, men hvis det ikke retter seg av seg selv, kontakt styret.

Kan jeg grille på verandaen min?

Det kan du når du bruker elektrisk grill. Merk likevel at grillos er sjenerende for spesielt naboen over, og du må alltid vise omtanke og respekt for naboene. Det er å foretrekke at felles grillplass ved 5-blokka benyttes.

Kan jeg montere varmepumpe?

Nei. Rett og slett på grunn av støy har vi per 2024 satt et forbud mot dette.

Hvordan kvitter jeg meg med søppel?

For generell info, gå til https://www.iris-salten.no/.

Det er to under-bakken-anlegg i Leif Aunes vei. Vi deler anlegg med Jakhellns vei. Søppel sorteres som glass/metall, papir, rest, plast og mat. PLAST har eget nedslipp, bruk også her VANLIGE bæreposer (ikke store sekker). Alt avfall som du ikke får plass til i containerne, skal du selv kjøre til miljøstasjon. Se tømmekalender på https://www.iris-salten.no/tommekalender/.

Ved feil, meld inn via Iris-app eller ring 75 50 75 50.

Jeg har mistet Iris-kortet mitt. Hvordan får jeg tak i nytt?

Nytt eller ekstra kort må bestilles fra Iris, se deres hjemmeside. Du betaler dette selv. Regning sendes til deg fra Nobl. Pris per januar 2023 er 453,-. Søppelkort følger med din andel, husk alltid å overlevere til ny eier ved salg og utflytting. Lenke til bestilling: https://www.iris-salten.no/selvbetjening/bestille-kort/

Kan jeg få laget flere nøkler til boligen min?

Det er feil navn på ringeklokka, hvem endrer?

Portåpneren fungerer ikke, hva gjør jeg?

Svært ofte er det besøket som må veiledes. Den som ringer på, må IKKE røske i døra, men vente til man har trykt åpne innenfra og det høres et knepp i døra nede. SÅ kan besøket åpne døra. Hvis det bare virker helt umulig å åpne døra, må vi tilkalle låsesmed. Kontakt da styret.

Er det tillatt med kjæledyr i borettslaget?

Ja, under visse forutsetninger. Dyrehold er en stor kilde til konflikter og skal ALLTID varsles FØR anskaffelse:

1) For å kunne skaffe seg hund/katt skal det sendes søknad til styret. 
2) Det skal være 100 % enighet blant beboerne i nevnt oppgang. Skriftlig tillatelse må innhentes.
3) Dersom en beboer i nevnt oppgang er allergiker og ikke tåler hund/katt, gis ikke tillatelse. 

Husdyret holdes i bånd når man går turer på borettslagets eiendom, og ekskrementer SKAL fjernes. (Hundepiss ved trapp og på verandastolper er ikke greit selv i regnvær.)

Dersom generalforsamlingens vedtak og borettslagets retningslinjer ikke blir overholdt av husdyrets eier, vil vedtak om fjerning av husdyret bli aktuelt og i verste fall oppsigelse av leieforholdet etter Lov om borettslag § 36. Se for øvrig våre husordensregler.

Hvordan melder jeg inn en hendelse, en skade eller lignende til styret?

1) Bruk kontaktskjema under fanen Styret.
2) Send e-post til post@leifaunesvei.no.
3) Ring eller send sms til 951 70 801.

Når er det generalforsamling, og har jeg noe der å gjøre?

Ordinær generalforsamling skal holdes innen seks måneder etter utgangen av hvert regnskapsår. Hos oss pleier GF å avholdes i april-mai.
 
Og JA, du er svært ønsket. Her er du med på de store avgjørelsene, du kan påvirke hvem som velges inn i styret, og du kan få løftet egne saker når du har meldt inn disse innen oppgitt tidsfrist. Og du treffer mange hyggelige naboer :).

Hvem kan sitte i styret, og hvordan får jeg plass i styret?

Alle andelseiere samt beboere med fast adresse i borettslaget. Meld deg til valgkomiteen som er utnevnt av generalforsamlingen. Kontakt eventuelt styret, så formidler vi videre til komiteen. Eller du kan få en nabo til å foreslå deg til komiteen. Så er du med i førstkommende valg av styremedlemmer. Det er altså generalforsamlingen som gir deg plass i styret.

Hva er styrets oppgaver?

-Samarbeide med regnskapsfører hos Nobl i oppgaver relatert til budsjett, fakturaer og regnskap.
-Behandle søknader om framleie, husdyrhold, m.m.
-Besvare henvendelser fra beboerne og tilrettelegge for løsninger.
-Melde inn forsikringssaker til Gjensidige.
-Utarbeide langtidsplan og sørge for gjennomføring av prosjekter.
-Anskaffe nødvendig utstyr og tilrettelegge dugnadsarbeid.
-Innkalle til generalforsamling, gjennomføre og sørge for at styret til enhver tid er fulltallig.

Hva er IKKE styrets oppgaver?

Ordenspoliti.
Flaggpatrulje.
Konflikthåndtering mellom beboere som ikke har med tekniske feil og mangler å gjøre.
Skifte lyspærer og rydde i avfall, plukke opp søppel og holde orden inne og ute.

Det er absolutt IKKE styrets oppgave å få kjeft fra beboere som krangler om parkeringsplasser. Bli enige og tål å gå noen ekstra skritt. INGEN eier egen p-plass!

Hvordan får jeg naboen til å slutte å bråke?

Snakk med naboen! Det er helt greit å si ifra, bare gjør det med respekt.
Hvis støy skjer innen det aksepterte tidsintervallet (se husordensreglene), må du bare tåle det. Husk at vi bor tett innpå hverandre og må vise noe skjønn overfor våre medboere. Varslet fest må du også tåle (hvis det da ikke skjer skade på bygning, folk eller andres eiendeler). Men er det for ille og du fortsatt ikke når fram til naboen, les neste punkt.

Er det greit å melde inn klage på naboen?

Til en viss grad. Styret behandler saker der det skjer åpenbare og forstyrrende brudd på husordensreglene. Når du velger å klage, forventer styret at du allerede har snakket med eller kommunisert på annen måte med den det gjelder. Du må ha forsøkt å løse saken. Uvitenhet kan være årsaken, og hvis du ikke sier noe, så vet ikke naboen at h*n bråker. (Du bråker jo ikke motsatt vei.) Hvis du føler at du fremdeles trenger støtte, kan du ta kontakt med styret. Vi har taushetsplikt og har kun ett mål for øyet: å løse konflikten enklest mulig med enighet mellom partene.

Hva gjør jeg når noe ikke virker?

Vurder om det er ditt eget eller borettslagets ansvar.
Hvis eget ansvar – fiks det selv eller få noen andre til å fikse det.
Hvis borettslagets ansvar – meld fra til styret, avtal hvem som skal fikse hva, kanskje du selv kan ta ansvar mot refundering av utlegg?

Hva gjør jeg hvis jeg vil bidra med vedlikehold?

Kontakt styret, vi bistår med utstyr og avtaler en plan.

Har jeg fast p-plass?

Nei, ikke direkte, men det er naturlig nok innarbeidet faste plasser over tid. Det finnes kun EN oppmerket plass per leilighet. NB! Hvis du ikke har bil, kan du ikke hevde at plassen er DIN og skal brukes av besøkende til deg. Besøk skal parkere i offentlig vei, IKKE inne på gårdsplass.

Hvor kan jeg parkere?

Vi har underskudd på oppmerkede plasser, så her gjelder 1 plass per andel så langt det er ledig. Ellers er det plasser i Leif Aunes vei som er kommunal vei og åpen for alle. Merk, her kan du IKKE parkere uregistrerte kjøretøy.

Hvor kan mine gjester parkere?

På umerket plass i Leif Aunes vei. Gjester skal IKKE sette bil foran inngang, under verandaer eller på oppmerket plass som er forbeholdt fastboende med bil.

Finnes det motorvarmere?

Nei, det var før, motorvarmerne er per 2024 erstattet av ladepunkt for el-bil.

Kan jeg lade el-bilen min?

Hvem luker?

Det gjør vi selv. Her er det opp til beboerne hvorvidt vi ønsker et pent og innbydende uteareal. Ta deg et kvarter i ny og ne, det er kun en liten innsats som skal til.

Hvem rengjør oppgangene?

Innleid firma vasker trappeoppgangene en gang per uke. Matte ved ytterdør byttes hver 14. dag. Ellers oppfordres du selv til jevnlig vask av vinduer og rundvask sammen med dine naboer. Hvis du ser at det trengs, bare fiks det.

Hvem måker snø og strør glatte gårdsplasser?

Innleid firma tar seg av begge deler iht. nedbør og føreforhold, samt kosting på våren. De skal også reparere kantsteiner og fjerne store dunger med grus på våren. Februar 2023 har vi kjøpt inn to strøkasser som er plassert ved 4A og 5A. Her kan du hente strøsand til egen inngang hvis du mener at det trengs ekstra strøing. Vi kan ikke få firma til å gå så nøye til verks, så her må det egeninnsats til.

Hvem heiser flagg, og hvilke flaggdager følger vi?

Styret fordeler dagene mellom medlemmene, eller vi får med oss en beboer eller to. Du må gjerne melde deg! Det er 3 flaggstenger i borettslaget.
Faste datoer = 1. mai, 8. mai, 17. mai.
Ønskelige datoer = 25. des., 1. jan., 6. feb., 7. juni, 1. påskedag, 1. pinsedag.
Se alt om flaggregler her: http://flaggregler.no/offentlige_flaggdager.html

Hva er vår fakturaadresse?

EHF: Org.nr 950 915 471
E-post: 942578415-NO@cogidocs.net

Fakturaadresse:
Leif Aunes vei borettslag
950 915 471
Postboks 2738
7439 Trondheim